Academia de creativitate pentru copii

Fenomen uluitor în lumea copiilor: ploaie de ilustraţii căzătoare

1 Comment

ploaie de ilustratii cazatoare

Buletinul meteo, cu imaginile care exemplifică fenomene ale naturii; semnele de circulaţie, care ne indică o prioritate sau o interdicţie; fotografiile de familie, ţinute în cutii prăfuite sau albume îmbrăcate în piele; ilustraţiile de carte şi desenele animate, clasice sau moderne; cinematografia şi televiziunea, cu punctele forte, tehnologia avansată sau dependenţa nocivă – acestea sunt doar câteva exemple din valul de imagini vizuale care inundă vieţile adulţilor şi ale copiilor.

Lupta dintre textul scris şi imaginea vizuală

Descifrarea şi interpretarea unei varietăţi de imagini, care îşi lărgeşte graniţele cu o viteză uimitoare în societatea contemporană, conduc la suprasaturaţia privitorului. Abundenţa limbajului vizual sub diferite forme provoacă un fel de oboseală a ochilor şi a minţii, una dintre cauze fiind lipsa unor instrumente specifice de înţelegere a imaginilor. În sistemul de învăţământ tradiţional din spaţiul românesc, copiii învaţă să citească texte, dar nu există o disciplină prin care să înveţe cum să privească imagini. Astfel, necesitatea educaţiei non-formale implică o completare a cunoştinţelor în plan vizual.

Părinţii ascund sau dezvăluie

Părinţii şi educatorii sunt responsabili de ceea ce privesc copiii şi pot selecta imaginile cele mai frumoase din acest suflu năvalnic de limbaj vizual. Înlăturând norii de reclame, furtunile de desene animate pline de violenţă, vântul năprasnic de jocuri electronice, ploaia torenţială de materiale pornografice, adulţii îi pot conduce pe copii către razele calde şi multicolore ale picturii, la ploile de ilustraţii căzătoare, la curcubeul de poveşti care pot fi rostite, privite sau citite.

Paleta de alegeri

În perioada contemporană, cărţile pentru copii, materialele didactice şi manualele şcolare sunt decorate cu imagini atrăgătoare pentru copii, spre deosebire de cele ale părinţilor sau ale bunicilor noştri, publicate cu mai mulţi ani în urmă. De asemenea, acestea sunt însoţite de o casetă audio, un CD sau alte obiecte care completează informaţiile din text. Cartea a devenit un obiect hibrid, în care mai multe tipuri de expresii artistice sunt combinate cu scopul de a oferi o lectură variată.

În momentul în care intrăm într-o bibliotecă destinată lecturii juvenile sau într-o librărie, care are un raft special pentru copii, ne pierdem în oferta din ce în ce mai bogată a editorilor, aşa că trebuie să avem criterii de selecţie clare pentru a face alegerile potrivite. Unul dintre cele mai importante criterii este vârsta, pentru că există mai multe etape de dezvoltare în decursul copilăriei, fiecare dintre acestea fiind caracterizată de nevoi particulare. De exemplu, un copil de 2 ani se găseşte într-un stadiu diferit de formare faţă de un copil de 6 ani, deşi nu se poate face o departajare precisă, ci, mai degrabă, se poate vorbi despre o curgere lină a acestor perioade.

Primele cuvinte, primele imagini

În primii ani de viaţă, de când se nasc până la 3 ani, copiii învaţă denumirile membrilor familiei, ale anumitor feluri de mâncare şi de băutură, ale obiectelor din jur, iar lista ar putea fi continuată. Aşa cum am prezentat într-un articol anterior despre ascultare şi povestire, în care am recomandat lectura poveştilor, vocea umană reprezintă un factor esenţial în dezvoltarea vorbiri. Mai mult decât atât, pentru a ajuta copiii să înveţe cuvinte noi, ne putem folosi de imagini simple, colorate, obiective, care exemplifică individual fiinţe şi obiecte din mediul înconjurător.

Cărţile ilustrate pentru preşcolari

De la 3 ani până la 6 ani, când copiii merg la grădiniţă, imaginile, care ilustrează obiecte concrete, şi memoria vizuală au o pondere foarte mare în procesul de învăţare. La început, aceste legături au un nivel de dificultate scăzut, dar, pe măsură ce cresc, ele devin tot mai complexe, pornind de la propoziţii scurte şi ajungând până la fraze.

Pe de o parte, educatorii folosesc planşe care ilustrează episoadele unei poveşti, iar, în acest caz, imaginile ancorează textul şi îi ajută pe copii să urmărească mai uşor şirul întâmplărilor. Din recuzita pedagogică mai fac parte cartonaşele cu imaginile diferitor obiecte sau fişele de lucru, unde copiii creează ilustraţiile.

Pe de altă parte, părinţii pot alege două tipuri de cărţi ilustrate. În primul rând, cărţile pentru copii cu ilustraţii simple, clare, fără detalii, care necesită o completare din partea părinţilor. Cu alte cuvinte, oferă posibilitatea cititorului sau a privitorului de a îmbogăţi povestea cu asocieri din viaţa reală sau cu amănunte inventate. În al doilea rând, cărţile cu ilustraţii complexe, detaliate, care combină cuvântul şi desenul prin diferite tehnici, poartă amprenta ilustratorului. Uneori, imaginea redă informaţiile din text, alteori completează sau amplifică semnificaţiile şi valoarea estetică a textului.

Benzile desenate şi romanele grafice

Cărţile ilustrate prezentate anterior pot fi citite, privite şi admirate atât de copii, cât şi de adulţi. Însă, pentru a urmări firul evoluţiei copiilor, ne putem îndrepta atenţia către următoarea categorie de vârstă – de la 7 ani până la 10 ani.

În acest stadiu, copiii învaţă să citească şi capătă independenţă în lectura cărţilor, dar genurile pot fi variate. Nivelul de accesibilitate al copiilor este mai mare, vocabularul se extinde treptat, capacitatea de înţelegere trece de la noţiunile concrete la cele abstracte.

Benzile desenate şi romanele grafice sunt două tipuri de structuri narative care provoacă cititorul la o lectură mai dificilă, pentru că textul şi imaginile formează împreună mesajul cărţii. Benzile desenate propun o lectură simultană a cuvintelor şi a ilustraţiilor, iar romanele grafice necesită o lectură succesivă, deoarece cuvintele şi ilustraţiile alternează.

Aşadar, educatorii şi părinţii pot face o selecţie a cărţilor ilustrate pentru copii în funcţie de vârstă, de nivelul de accesibilitate al copilului (independent de vârstă), de disponibilitatea cititorului de a completa povestea, cu ajutorul imaginilor, de nevoile copilului privind explorarea universului care îl înconjoară şi, nu în ultimul rând, de preferinţele şi de gusturile celui mic.

Ilustrația este preluată din cartea pentru copii You are Stardust (Elin Kelsey și Soyeon Kim).

Gabriela Teodora Vătafu

Advertisements

One thought on “Fenomen uluitor în lumea copiilor: ploaie de ilustraţii căzătoare

  1. Pingback: Formula magică a cărţilor pentru copii | Academia de creativitate pentru copii

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s