Academia de creativitate pentru copii

Petru Dumbrăvician și perspectiva curajului unui ilustrator

Leave a comment

Pentru copii, ilustrațiile unei cărți deschid calea către înțelegera textului, oferindu-le o viziune imediată asupra peronajelor și introducându-i în atmosfera lecturii. De multe ori, copiii ajung să recunoască și sa iubească un personaj tocmai datorită desenelor dintr-o carte. Din acest motiv, în cadrul proiectului “Povești Desenate”, am considerat că trebuie să acordăm o atenție deosebită ilustrațiilor și relației ilustratorilor cu copiii.

Astăzi, vi-l prezentăm pe cel care a dat viață personajelor din povestea “O rețetă de curaj”, cartea Victoriei Pătrașcu, ilustratorul Petru Dumbrăvician. Cei doi au dus istoria șoriceilor cofetari la Școala Primară “Eleonora Iliescu”, învățându-i pe copii care este secretul curajului.

Ce a reprezentat pentru tine provocarea “Povești Desenate” și întâlnirea cu elevii din Chitila?

A fost o experiență plăcută. Mi-a făcut plăcere să lucrez cu acel segment de vârstă și am fost plăcut surprins de curiozitatea și creativitatea copiilor, a fost o inspirație pentru mine.

Cum ați descrie munca unui ilustrator de cărți pentru copii?

Este o activitate plăcută, fiind liber să-mi folosesc imaginația sau să apelez la un imaginar mai bogat prin desen. Iar în colaborare cu scriitorul reușim să transmitem cât mai bine cititorilor atmosfera decât dacă am încerca să facem asta fiecare pe cont propriu, doar prin scris sau doar prin desen.

Care este cartea preferată pe care ați ilustrat-o? Spuneți-ne povestea din spatele ei.

Firul Ariadnei, scrisă de Victoria Pătrașcu. Au fost multe părți din text care m-au lăsat să mă desfășor cum mi-am dorit și să îmi testez puțin și creativitatea. Locația unde am ilustrat cartea a fost și ea un factor major, fiind la țară inconjurat de natură și zgomotele ei, padurea care era la cațiva pași de mine jucând rolul unei căruțe plină de inspirație. Natura îmi este de mare ajutor mai ales pe plan creativ, iar mereu când sunt într-o pană de inspirație încerc să fac cate o escapadă în afara orașului, oricât de rapidă sau de mică.

De ce sunt importante pentru copii desenele în înțelegerea unui text?

Ca să îi ajute să asimileze mai bine textul, să materializeze niște idei prin vizual și să îi introducă astfel mai ușor în universul cărților respective.

Ce sfat i-ați da unui copil care își dorește să devină illustrator?

Să-și satisfacă curiozitățile pe cât posibil și să exploreze cât mai mult. Să se plimbe și să vadă cât mai multe, mi se pare ceva necesar oricărui artist, pentru a-și cultiva imaginația și a întelege cum funcționează unele lucruri. Tehnica este și ea necesară, dar având doar tehnică fără imaginație vei ajunge repede în punctul în care nu vei știi ce să faci cu hartia din fața ta.

Fotografii în cadrul atelierelor de lectură și creativitate la Școala “Eleonora Iliescu” Chitila

Leave a comment