Academia de creativitate pentru copii

Dezvoltarea creativitatii conteaza! (XI)

Leave a comment

Laura-Molnar

 

Creativitatea copiilor noștri

Învățând despre compozitori, pictori sau scriitori celebri, ne-am obișnuit să atribuim creativitatea geniilor sau unor oameni excepționali. Studiile însă arată că nu există niciun tip de personalitate specific asociat cu aceasta. Cu toții avem potențial creativ, dar acesta trebuie dezvoltat. Altfel, blocajele emoționale, un mediu conformist, rigid și critic sau diverși factori culturali îl pot inhiba.

Școlile pun mai mult accent pe pregătirea pentru examene și performanță și acordă prea puțin timp stimulării creativității și a gândirii critice.

 

De ce considerăm importantă stimularea creativității la copii?

Pentru că studiile au arătat că aceasta îmbunătățește stima de sine, motivația și performanțele elevilor. S-a constatat că elevii care sunt încurajați să gândească creativ:

  • sunt mai deschiși la idei și provocări noi
  • sunt mai capabili să rezolve probleme
  • pot lucra mai bine cu ceilalți
  • devin mai eficienți și au mai mult succes, înțelegând rolul greșelilor în procesul de învățare
  • au o percepție mai complexă asupra lumii
  • au o mai mare inteligență emoțională
  • au o mai mare capacitate de studiu individual

 

Copiii creativi sunt copii cu o largă arie a intereselor, încrezători în forțele lor, pun pasiune în ceea ce fac și se simt entuziasmați să-și împărtășească ideile sau rezultatele colegilor sau profesorilor. Se simt provocați de dificultăți, nu descurajați, pentru că au conștientizat că greșelile sunt oportunități de învățare și că nu poți obține rezultate originale decât încercând noi căi, fără a te teme de posibilele eșecuri. Au învățat să-și pună întrebări, să reflecteze asupra propriei persoane sau a lumii înconjurătoare și se avântă fără teamă în a găsi noi înțelesuri ale realității sau folosesc idei vechi în direcții nebănuite. Dovedesc o capacitate crescută de rezolvare a problemelor, prin găsirea unei varietăți de soluții, pentru că au înțeles că realitatea nu este doar albă sau neagră, ci trebuie privită din toate perspectivele ei, înainte de a lua o decizie.

 

„Creativitatea este eliberarea energiei umane” spunea Howard Gardner.

Pentru a avea copii creativi, ar trebui să îi încurajăm să se exprime și să se joace liber, limitându-le în același timp accesul la calculator și TV, care inhibă gândirea creativă. „Atunci când ia o pauză și nu mai este bombardat cu informații, creierul poate explora liber și combina datele deja stocate, într-un mod folositor”, e de părere dr. Rex Jung, neuropsiholog clinician.

Obținem atitudini creative de la copiii noștri, fiind noi înșine un model, stimulând gândirea laterală și încurajându-i pe copii să facă asocieri originale, să folosească cele învățate în contexte noi, să vadă posibilități și provocări, să aprecieze arta și frumosul în general. Pentru că, așa cum o definea Bill Moyers „creativitatea înseamnă străpungerea lumescului pentru a găsi minunatul.”

 

Bibliografie:

1.http://www.journeytoexcellence.org.uk/resourcesandcpd/research/summaries/rsfosteringcreativity.asp

2.http://www.handsonscotland.co.uk/flourishing_and_wellbeing_in_children_and_young_people/creativity/creativity.html

 

Laura Molnar

Coordonator program de educație etică „Învățând să Trăim Împreună”

Asociația Sol Mentis

 “Dezvoltarea creativității contează!” este o campanie derulată de Academia de Creativitate în perioada 4-17 mai 2015. Pentru mai multe detalii vă rugăm să accesați următorul link:
Aniversăm împreună doi ani de creativitate!
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s