Academia de creativitate pentru copii

Sidonia Călin,  ilustrații în lumea lui Medilo

Leave a comment

Ilustrațiile unei cărți pentru copii reprezintă un mod extraordinar de  a dezvolta capacitatea analitică și interpretativă a celor mici, apropiindu-i în același timp de artă. Proiectul “Povești Desenate” pune accentul și pe această latură, ilustrațiile fiind o poartă către înțelegerea unui text și o cale de a-i îndemna să citească.

Ne bucurăm să vi-o prezentăm pe Sidonia Călin. Alături de Ioana Nicolaie, autoarea cărții “Călătoria lui Medilo”, Sidonia ne-a făcut cunoștință cu băiețelul cârlig de rufe plecat să-și salveze mama dispărută. Astăzi, ne explică cum este viața unui ilustrator de cărți pentru copii și cât de importante sunt desenele în dezvoltarea celor mici.

Ce a reprezentat pentru tine provocarea “Povești Desenate” și întâlnirea cu elevii din Chitila?

O întâlnire cu copiii este întotdeauna o bucurie pentru mine. O bucurie au fost și cele două întâlniri din Chitila. Mă bucură mult când un copil se uită în ochii mei și mă întreabă: “Am desenat bine?”, iar eu nu știu cum să-i spun mai convingător cât de frumos este desenul.

Cum ați descrie munca unui ilustrator de cărți pentru copii?

Ilustrația trebuie să fie complementară textului, nu descriptivă. Iar dacă gândim astfel, munca unui ilustrator devine mai complexă. Sunt câteva etape pe care cred că le urmărește fiecare ilustrator: studierea textului, documentarea, seria de schițe, ilustrația finală.

Vorbind în numele meu, cel mai mult timp îl petrec la ilustrația finală. Întotdeauna, ilustrațiile mele sunt mai mari decât dimensiunea pe care o vor avea în carte. Astfel am suficient spațiu pentru detalii. În medie, reușesc să termin o ilustrație între una și două săptămâni, fără să i-au în calcul etapele de început, ci doar lucrarea finală.

Care este cartea preferată pe care ați ilustrat-o? Spuneți-ne povestea din spatele ei.

Toate cărțile pe care le-am ilustrat au o importanță pentru mine, îmi este greu să aleg o carte preferată, dar dacă totuși trebuie să aleg aceea ar fi “Călătoria lui Medilo” de Ioana Nicolaie. Și acum îmi amintesc când am primit un telefon de la Ioana care-mi spunea că a scris o poveste pe care își dorește să o ilustrez eu. Nu-mi venea să cred, eram atât de încântată încât m-am apucat imediat să schițez. Am lucrat câteva ilustrații mari (50x70cm) pentru carte pe parcursul a 6-7 luni de zile. Lucram aproape în fiecare zi. Îi trimiteam periodic Ioanei detalii din timpul lucrului, uneori chiar după 12 noaptea, iar ea îmi răspundea imediat. Mesajele ei mă faceau să lucrez și mai mult și mai bine de fiecare dată. Așteptam cu nerăbdare emoticoanele zâmbitoare, inimioare, îmbrățișare.  Aș spune că s-a legat o frumoasă prietenie între ilustrator și scriitor.

De ce sunt importante pentru copii desenele în înțelegerea unui text?

Fiecare dintre noi, când citim o poveste, ne creăm imediat imagini în minte. Pe măsură ce citim ne imaginăm personajele, spațiul, detaliile din poveste. Acest lucru este unul magic, fiindcă acea poveste citită de mai mulți dintre noi va apărea întotdeauna diferit în mințile noastre. Și-atunci am putea spune, la ce bune mai sunt imaginile?

Ei bine, eu cred că ilustrațiile pot stimula și mai mult imaginația copiilor. Cum spuneam, ilustrația fiind complementară textului, pot apărea elemente cheie care ne fac să înțelegem textul mai bine. De multe ori (aici vorbesc în numele meu) îmi place să ilustrez mici elemente ce sunt uneori trecute cu vederea prin lectură, cărora poate că nici nu le dăm importanța cuvenită când citim, dar care sunt importante pentru înțelegerea textului.

Ce sfat i-ați da unui copil care își dorește să devină illustrator?

Să deseneze, să deseneze în fiecare zi. Să acorde atenție lumii înconjurătoare. Să observe, să imagineze personaje, povești și să experimenteze. Să urmărească atent cărțile pentru copii și ilustrațiile acestora. Să intre în cât mai multe librării, săli de expoziție și muzee de artă.

Fotografii în cadrul atelierelor de lectură și creativitate la Școala “Ion Olteanu” Chitila

Leave a comment