Academia de creativitate pentru copii

Încurajați mânuțele să fie creative!

Leave a comment

Știați că alcătuirea unui colaj îi poate spori juniorului vostru încrederea în sine? Sau că modelajul în lut îl poate face să înțeleagă mai bine noțiuni de matematică sau fizică?

Dacă nu sunteți convinși, vă invităm să descoperiți care sunt beneficiile lucrului manual și ce abilități își pot dezvolta copiii decupând, lipind, pictând sau modelând.

  •  dezvoltarea imaginației

Activitățile de lucru manual le dezvoltă copiilor potențialul creativ și îi stimulează să experimenteze fără a le fi teamă de greșeli. Ele creează contextul ideal pentru a-i lăsă pe micuți să găseasca soluții, încercând mai multe opțiuni. Faptul că își pot alege singuri culorile și formele pe care să le folosească, așa cum își imaginează ei, fără a urmări corespondentul lor din realitate, este un pas important în a-i asigura că pot gândi fără restricții și a-i încuraja să fie independenți.

 

  • îmbunătățirea abilităților motorii

Folosirea pensulelor și a creioanelor, a plastilinei, a lutului și a foarfecelor contribuie la îmbunătățirea abilităților motorii fine. Copiii conștientizează ce efecte au diferite mișcări ale degetelor, în funcție de poziția lor și de presiunea pe care o aplică.

 

  • sporirea contactului social

Paricipând la activități de lucru manual, cei mici își dezvoltă și abilitățile de interacțiune socială. Fie că este vorba de părinți, de un instructor sau de alți copii, juniorii învață să poarte o conversație, să facă schimb de materiale și de păreri.

 

  • exersarea cunoștințelor

Deși la prima vedere, unii părinți cred că științele exacte și creativitatea nu au nicio legătură, lucrul manual dovedește contrariul! Culori, materiale și texturi dintre cele mai variate – ele îi ajută pe copii să înțeleagă concepte abstracte. De exemplu, dacă lucrează la confecționarea unei pinate, cei mici vor numără, vor înțelege noțiuni de geometrie, facând legătura dintre planul desenat pe hârtie și pinata tridimensională, se vor întreba cât de mult lipici este nevoie să țină materialele la un loc, cât de gros trebuie să fie învelișul ca să nu se spargă ușor și așa mai departe. Fără a-și da seama, juniorii vor începe să gândească critic.

 

  • dezvoltarea limbajului

Cei mici vor învăța nume de culori, forme, ustensile și activități. Pe măsură ce cresc, își vor dezvolta și mai mult limbajul, dacă îi încurajăm să-și folosească imaginația și să descrie o poveste în jurul a ceea ce au creat.

 

  • familiarizarea cu mediul înconjurător

Trăim într-o cultură vizuală, iar cei mici pot recunoaște personaje, situații, chiar și logouri, înainte de a învăța să citească și să scrie. Așa că folosirea unei varietăți de imagini, culori și materiale, îi ajută pe copii să cunoască mai bine lumea din jur și să înțeleagă simboluri. De asemena, lucrul manual este pretextul ideal pentru părinți de a-i introduce pe juniori în lumea ilustrațiilor, a picturii și a designului, arătându-le că există mai multe feluri de a interpreta realitatea, toate la fel de „corecte”.

 

  • reducerea stresului

Activitățile de lucru manual ajută la reducerea stresului, copiii canalizându-și energia și resursele într-o direcție constructivă. Este indicat să-i încurajăm pe cei mici să-și exprime sentimentele prin ceea ce meșteresc, fie că este vorba de frustrare sau fericire.

 

  •  înțelegerea gratificării târzii

Cum le putem arăta juniorilor că într-adevăr „graba strică treaba”, dacă nu prin lucru manual? Știm că cei mici nu au răbdare și atunci când vor ceva, se așteaptă să îl primească pe loc. Un proiect creativ care durează câteva minute, ore sau chiar zile (dacă implică uscare sau ardere în cuptor) le va dezvolta răbdarea și, astfel, vor pricepe cum funcționează gratificarea târzie. Deși par cuvinte „mari”, copiii vor începe să-și dea seama ce înseamnă superficialitatea și profesionalismul. Finalizarea proiectului respectiv le va da sentimentul de succes și reușită, și vor fi mândri de ei înșiși. Ceea ce conduce  la…

 

  • …îmbunătățirea imaginii de sine 

Materializarea unui proiect la care cei mici contribuie în mod activ, le sporește, negreșit, încrederea în sine. Văzând ce efect au deciziile pe care le-au luat (culori, materiale, etc.), copiii încep să simtă controlul pe care îl au asupra propriul proiect și sunt mai deschiși să încerce variante noi. Faptul că ei înșiși creează ceva, transformând o serie de materiale aleatorii într-un produs final coerent, contribuie la îmbunătățirea imaginii de sine. Pe viitor, cu încurajări din partea noastră, vor aplica aceeași atitudine și când vine vorba de alte situații din viață. De aceea trebuie să le apreciem efortul și să le arătăm că suntem mândri de ei, punând accentul pe anumite detalii – așa îi facem să conștientizeze alegerile pe care le-au făcut.

Lucrăm structurat sau „liber”?

Atunci când vine vorba de activități creative, avem două variante. Prima, proiectele de lucru manual care au o structură clară, de exemplu, confecționarea unei rame pentru fotografii. Acest tip de proiecte implică folosirea unui șablon și urmărirea anumitor dimensiuni, iar focusul este finalizarea produsului, respectând o serie de pași prestabiliți. Astfel, copiii își dezvoltă gândirea critică și abilitățile de coordonare sau, mai specific, învață să decupeze, să lipească, să coasă, etc.

Pe de cealată parte, putem iniția activități nestructurate, care nu au un scop final și în care  procesul de creație în sine este important. De exemplu, îi putem încuraja pe cei mici să picteze pornind de la un sentiment anume sau să interpreteze o situație prin desen. Aceste activități le stimulează gândirea liberă și îi îndeamnă să fie reflexivi, înțelegându-și sentimentele și trăirile. Cum fiecare dintre cele două variante are avantajele sale, este bine să le combinăm și să-i expunem pe cei mici la cât mai multe activități, pentru a descoperi ce li se potrivește cel mai bine.

Așadar, dragi părinți, înarmați-vă cu hârtii, țesături și culori de tot felul și…să aveți un weekend creativ alături de cei mici! Iar dacă vremea ne permite, de ce n-am include printre materiale și flori, frunze sau coji de fructe?

 

*Fotografiile surprind momente de la atelierele Academiei de Creativitate, în cadrul cărora micii artiști descoperă pictura, modelajul în lut și textilele, și își pot crea singuri podoabe sau decorațiuni.

 

Raluca Dumitrescu

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s